Groene Week Uitgebreide Info

Wat is het Groene Dieet?
Het Groene Dieet is in het Westen geïntroduceerd door Yogi Bhajan en is gebaseerd op inzichten uit de Ayurveda. In de Ayurveda gaat het om eeuwen oude kennis over voedsel als medicijn. Voedsel dat het zelfhelend vermogen van het lichaam ondersteunt. Het gaat om voedsel dat in balans is, zodat het goed verteert kan worden en je lichaam niet belast.

Het is een simpel opbouwend dieet dat je 7 tot 40 dagen kunt doen. Je kunt alles eten dat groen is. Salades, soepen, gestoomde groenten, avocado’s en spruiten voor proteïne. Fruit, Olijven, artisjokken en in beperkte mate mungbonen passen in het dieet. Vetstoffen worden geleverd door olie en ghee, zaden en noten. Spaarzaam kun je wat noten eten als je hiertoe de behoefte voelt.

Bij het dieet houden we rekening met ons spijsverteringsritme. Het lichaam heeft in een etmaal 8 uur nodig om het voedsel op te nemen, 8 uur om het te verteren en het heeft 8 uur nodig om de reststoffen kwijt te raken. De beste tijd om te eten is tussen 12 uur ‘s middags en 8 uur ‘s avonds. De hoeveelheid voedsel die gegeten wordt zal van persoon tot persoon verschillen. Er hoeven geen calorieën te worden geteld.

Je kunt proberen om in de ochtend tot 12 uur alleen fruit te eten. Je ondersteunt hiermee het dagelijkse ontgiftingsproces dat in deze uren plaatsvindt in ons lichaam.
Tussen 12.00 en 20.00 uur kun je naar hartenlust eten. Je lichaam neemt nu voedingsstoffen het beste op. Daarna eet je niet meer. Bij uitzondering kan je nog een groene vrucht nemen. Je lichaam krijgt nu de kans de voedingsstoffen optimaal te assimileren.

Werking van het dieet
Deze manier van eten is heel licht verteerbaar, je spijsverteringssysteem wordt minimaal belast. Daardoor krijgt je lichaam de kans zich te ontdoen van afvalstoffen die in de organen en (vet)weefsel zijn opgeslagen. De extra inname van bladgroen (chlorofyl) maakt dat je meer zuurstof opneemt, waardoor je je fitter gaat voelen. Bovendien bindt chlorofyl afvalstoffen, zodat ze makkelijker je lichaam kunnen verlaten. Je voelt je na de ontgiftingsfase helderder, lichter, energiek en je huid wordt stralend schoon. Het is bovendien een gezonde manier om zonder hongergevoel of calorieën tellen een paar kilo af te vallen. Mensen met problemen aan de luchtwegen, reumatische klachten of chronische moeheid hebben ook baat bij dit dieet.

Yoga en Meditatie tijdens de Detox weken
De yoga-oefeningen zorgen voor een volledige ademhaling, voor het bewust worden van het lichaam, ontgifting, voor een gezonde spijsvertering, voor het ondersteunen van organen die bij de detox betrokken zijn en goede bloedsomloop. Meditaties tijdens het groene dieet helpen het denken te ontspannen zodat weer ruimte ontstaat voor je ware zelf. Meditatie maakt je wakker, richt je aandacht op wie je bent. De meditaties zijn heel verschillend, van dynamisch tot stil. Het gebruik van mantra’s, helende klanken, die het lichaam een zachte klankmassage geven, werken ontspannend. Deze ontspanning is nodig om ons eten goed te laten verteren.

Effect van het groene dieet
Het groene dieet is een opbouwend dieet. Het is een zogenaamd mono-dieet. Je kiest voor bepaalde voedingsmiddelen vanwege hun helende werking. Een mono-dieet is veiliger en gemakkelijker vol te houden dan een volledige vastenkuur en vaak nog effectiever ook. Het groene dieet kan gedaan worden om het lichaam alkalischer te maken (basisch), om overtollig gewicht kwijt te raken, om weer een schone huid te krijgen en om de lever te reinigen. Het dieet werkt ook ontslijmend. Bij het groene dieet moet voldoende water gedronken worden, ruim anderhalve liter per dag, om het ontgiftingsproces te ondersteunen. Ook het drinken van de Ayurvedische Yogi Tea past om die reden goed in dit dieet.
Je zult merken dat je door deze voedingswijze stiller van binnen wordt, gevoeliger wordt en beter en dieper kunt mediteren.
Hiervoor is het wel nodig dat je hiervoor de ruimte en tijd creëert en voldoende ontspanningsmomenten inbouwt.

Het is voor iedereen
Om mee te doen hoef je geen ervaring te hebben met yoga of meditatie.
Heb je nog geen ervaring met detoxen, dan is het goed om extra tijd en ruimte in te bouwen om de reacties van je lichaam aandacht te geven en je dagprogramma aan te passen aan je behoeften. Je kunt deelnemen aan de startbijeenkomst op Zaterdag 11 mei om je goed voor te bereiden. Het is ook heel ondersteunend en plezierig om samen met anderen met het detoxen bezig te zijn.

Voorbereiding:
In de startbijeenkomst op 11 mei wordt je voorbereid op de detox week die een week later start. Je krijgt uitleg over de opbouw van het Ayurvedische reinigingsdieet en hoe om te gaan met de eventuele detox-effecten. Je raakt geïnspireerd om heerlijke eenvoudige groene gerechten te gaan maken.

Ter ondersteuning en inspiratie kun je het boek “Groen en gezond” aanschaffen van Christine Michon, vol recepten en achtergrondinformatie.

Na de bijeenkomst heb je een week de tijd om je voor te bereiden. Je bouwt het gebruik van koffie, suiker, alcohol, vis, vlees en zuivelproducten af.

Via de mail, instagram en deelname aan besloten FB groep ontvang je 3 weken lang extra informatie over de groene week. Via de FB groep kunnen we ook ervaringen, recepten en tips uitwisselen.

Afbouw van het dieet:
Na 7 dagen alleen groene voeding te hebben gegeten en gedronken, komt misschien wel het moeilijkste deel van de detox. Het dieet moet in een langzaam tempo worden gebroken!
Bij het breken van het dieet, begin eerst met fruit en dan wat granen. Pas op het laatst kun je weer melkproducten gaan gebruiken. Neem hiervoor een aantal dagen de tijd.
Dit om meerdere redenen:
Als je te snel weer te veel eet, zul je buikpijn, verstopping en andere klachten krijgen. Maar ook ontneem je jezelf hiermee te kans om heel bewust te gaan ervaren wat het voedsel met je lichaam en geest doet. Misschien wil je na dit dieet graag anders om gaan met voeding. Nu is je kans!
Ook kan het zijn dat er in deze week inzichten zijn gegroeid, doordat je je helderder bent gaan voelen en meer ontspannen. Het zou jammer zijn als je dan te snel weer schiet in oude patronen.

Tips:
– Begin ruim van te voren met het afbouwen van cafeïne, dit voorkomt hoofdpijn
– Ga ontspannen met het dieet om
– Verwen jezelf tijdens de Detox weken met een extra les, consult of massage
– Eet appels, deze helpen bij de vertering
– Neem de tijd om te kauwen
– Eet mindfull en in een rustige atmosfeer
– Drink voldoende water om het ontgiftingsproces te stimuleren